NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-19
Skrivet av: Cecilia Månsson skrivet 2005-01-14, 10:55
Hej!
 
Jag har precis hittat en person som jag har letat efter under lång tid, och det tycks vara så att han är född i Högsby. Problemet är att hans födelsenotis saknas - är detta något som förekommer ibland i Högsby?
 
Mannen var Carl August Jonsson, född förmodligen i Hammarby nr.5. Föräldrarna var Jonas Samuelsson och Kristina Jonsdotter. Jonas Samuelsson var epileptiker och tillbringade åren 1846-1879 på hospital. Hustrun gifte om sig med smeden Nils Johan Blomgren från Fliseryd 1850.
 
Husförhörslängderna säger att sonen Carl August skulle vara född 1844. Inget datum återfinns i HFL, men i en senare HFL tycks månaden september stå med. Carl August utvandrade till Amerika 1870 och hans ättlingar där säger att han ska ha varit född den 22 dec.1846 i Småland. Trots denna luddiga beskrivning är jag tämligen säker på att jag har hittat rätt person. Han tog namnet Blomgren i USA, tydligen efter sin styvfar. Hans ursprungliga namn skulle enligt ättlingarna i USA vara Johnson, vilket stämmer. Han skulle ha kommit till USA 1871, HFL säger att han reste 1870. Och framför allt, han hade en brorson som var född den 15 september 1860 i Småland - John Bloomquist. Denna har jag identiferat som Johan Gustav Johansson född i Fliseryd och mycket riktigt brorson till Carl August. Dessutom visste John's ättlingar att John hade en styvmor och hon var en av orsakerna till att han reste till sin farbror Charles i Amerika 1881. Detta stämmer också.  
 
Men jag har alltså ingen födelsenotis eller födelsedag på Carl August. Några tips? Jag kan ju givetvis kolla boupptecknigar med de finns väl i Vadstena lite väl långt från mig.  
 
Intressant är att när jag letade igenom alla Smålands församlingar efter någon Carl August född den 22 december 1846, hittade jag bara en enda. Detta barn dog dock redan efter en månad. Detta barn återfinns i Fliseryd, på sidan 735 - medan Carl August återfinns på sidan 737! Kan Carl ha fått sitt födelsedatum från det barnet som dog?
 
En annan detalj är att fadern Jonas Samuelsson åkte in på sjukhus den 18 december 1846 - dvs 4 dagar före Carl Augusts födelsedag enligt hans ättlingar. Blev han kanske inte döpt av denna avledning?
 
Alla synpunkter på hur jag ska fortsätta med detta tas emot tacksamt. Jag hoppas givetvis också få höra från alla som känner igen dessa personer! Kanske jag t.o.m. kan hitta några levande släktingar till Charles och Johns ättlingar i USA!
 
MVH
 
Cecilia Månsson