NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-12
Skrivet av: Sara Karlsson skrivet 2003-06-09, 16:20
Hej Roland!
 
Ledsen att jag inte har svarat dig, men vädret har varit så fint denna helg så jag har inte suttit framför datorn som jag brukar. Jag har även varit på min systers bröllop.
 
Jag hittade av en slump familjen Johan Fredrik Berggren i Dörby AI:10 sid 64, där står att Johanna Magnidotter var född 1808 i Kalmar och att hon dog 1870-10-17 i Dörby. Jag ska kolla upp det senare.
 
Jag vet dock inte så mycket om Johan Fredriks familj:
 
Föräldrar:
Betjänt
Far: Daniel Bergström, f ?, d 1809-1810 (ca) (har inte hittat honom i dödboken) (Han hette verkligen Bergström, jag har inte skrivit fel, eftersom sonen sedan hette Berggren)
Mor: Kajsa Karlsdotter
Vigda: 1809-02-19 i Högsby
 
Barn:
1. Johan Fredrik, f 1809-05-25 i Nybygget, Högsby sn
2. Fredrika, f 1811-10-06 i Bondeberga, Högsby sn (Oäkta) (Det står Bergströms Enka Cajsa när detta barn föds. Det är överstruket så det måste ha dött)
 
Orsaken till att jag inte vet så mycket om denna familj är att det inte finns något register i husförhörslängden i början av 1800-talet, och det är en stor församling som man inte orkar sitta och lusläsa igenom eftersom det är en suddigt skriven bok. Sedan står det inte heller under vilka ägor just Nybygget låg.
 
Jag ska se om jag hittar något på Ida Sofia. Jag skriver igen om jag gör det.
 
Bästa hälsningar
Sara K.