NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2015
Skrivet av: Finn Fries skrivet 2015-03-11, 17:09
En hustru Botil i Påtarp är faktiskt dopvittne 1725, 1727, och 1741, vilket talar för att det istället är Samuel Nilsson som kommer till Påtarp 1733.
Att den förste Samuel är uppskriven på samma gård som Lars (Persson) i mtl 1732 skulle kunna betyda att de är bröder.
 
Jag vill nog av tidigare nämnda skäl hålla fast vid att Samuel född 1737 är son till Samuel Nilsson, men Petter född 1724 är rimligen Samuel Perssons son medan Daniel född 1734 är oklar.
Då återstår frågan var och när Samuel Perssons son Samuel är född. Om nu inte prästen helt enkelt skrivit fel 1734. Jag har inte heller kunnat hitta denne Daniel i några andra källor. Jag har också lagt märke till att Samuel och Daniel kan se rätt lika ut i en viss handstil, och prästen kan ju haft en kladd, men tyvärr kan det här bara bli spekulationer.
 
Om Maria Eriksdotter är Samuel Nilssons hustru skulle hon kunna vara dotter till den Erik Persson som dör i Påtarp 1747, vilket skulle kunna förklara varför Samuel Nilsson kommer till Påtarp.
Å andra sidan verkar änklingen Erik ersättas av den nye åbon Samuel i mtl 1720, vilken enligt ovan borde vara Samuel Persson.
Förmodligen behövs det andra källor för att få klarhet i saken.