NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2015
Skrivet av: Finn Fries skrivet 2015-03-10, 23:51
Tack för alla fina avskrifter Karl-Henrik!
Jag har redan haft god nytta av de nya från Hässleby.
 
Det finns många Samuel i Påtarp i Hässleby och jag undrar lite över Samuels tre barn i Påtarp som föds 1724-37 och tillskrivs Samuel Persson.
När min ana Samuel Samuelsson dör i Påtarp 1813-10-31 så står han uttryckligen som född där 1737.
Innan han gifter sig i Rumskulla 1772-06-14 med Catharina Jonsdotter så nämns han i t.ex. mtl 1767 som ogift med modern Maja på den gård han tidigare övertagit efter Samuel Nilsson som jag antar är fadern.
Jag vill minnas att även Bo Persson någon gång tidigare kommit till samma resultat.
 
Den andre Samuel Samuelsson i Påtarp är enligt samma mtl född c:a 1734 (möjligen något äldre och född i en annan församling) och troligen son till Samuel Persson, vilken blir bonde i Påtarp först i 1733 års mtl.
Jag tror också att hustrurna till Lars Persson och Samuel Persson blivit förväxlade.
Senast i mtl 1740 står en hustru Lisa på Lars Perssons gård, då denne möjligen blivit överårig.
Samuel Persson avled 1752-02-02 i Påtarp och i mtl 1753 står en änka Botill med sonen Samuel på hans gård.