NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2011
Skrivet av: Roland Hermansson skrivet 2010-12-17, 14:07
Hej
 
Som svar på Leifs förfrågan ovan så har några trådar att ev gå vidare med. Namnet Sune är ganska vanligt i Hässleby och socknarna däromkring på 1700-talet så alla med namnet Sune är inte nära släkt men jag tror ändå att den Johannes Sunesson som du nämner ovan är bror till min ana Anna Sunesdotter. Om det är rätt person så är han torpare i Svinberget, Hässleby och gift med Sara Eriksdotter (f 1769 i Lönneberga).  
Johannes är enl hfl född 1775 i Hässleby. Sonen Erik Johansson som du nämner är född 5/11 1807 i Svinberget.  
 
Johannes Sunesson är dopvittne i Södra Vi när systern Anna Sunesdotters dotter Katarina föds 12/7 1801 i Brånhult, Södra Vi. Lars Sunesson f. 1773 kan mycket väl också vara bror till dem.
 
Se vidare med min förfrågan nedan;
 
Mina ana Annika/Anna Sunesdotter föds 10/2 1765 i Funghult, Hässleby. Hon gifter sig 10/1 1790 i Södra Vi med soldaten Erik Bråhn i Brånhult, Södra Vi. Anna blir änka omkr 1809 och dör slutligen 25/1 1847 i ”Kammaren”, Brånhult, Södra Vi.  
 
Annas föräldrar Sune Larsson och Katarina Persdotter gifter sig 21/5 1758 i Hässleby; Pelarne/Funghult. De bosätter sig Funghult och är bönder där under många år då 9 barn föds. Sune Larsson och hustru flyttar därefter till torpet Slätten, (Mariannelund)?, Hässleby.  
 
Sune Larsson dör 12/2 1821 i Slätten, Hässleby och uppges vara 87 år. Han bör alltså vara född omkr 1734 i Pelarne sn.  
 
Hustru Katarina Persdotter dör några år före, den 21 /10 1817 i Slätten, Hässleby. Enligt dödbok; Hustru från torpet Slätten. Född i socknen gården Lökanäs 1740. Med sin efterlämnade man torp. Sune Larsson och har med honom fött 9 barn, 3 söner och 3 döttrar leva.  
 
Nu har jag vissa tveksamheter angående Katarinas ursprung; födelsedatum och föräldrar och undrar om någon kan hjälpa mig detta?
 
Hypotes 1; Katarina Persdotter är född 1/3 1741 i Funghult, Hässleby. Föräldrar; Per Jonsson och Stina Sunesdotter som gifter sig 27/10 1739 i Hässleby/Österstås och bosätter sig i Funghult.  
 
Hypotes 2; Katarina Persdotter är född 7/5 1740 i Ulvedal, Hässleby. Föräldrar; Per Jönsson och Maria Hansdotter som gifter sig 10/5 1724 i Hässleby; Ulvedal/Sammekulla.  
 
Hypotes 3; Katarina Persdotter är född 7/5 1740 i Ulvedal, Hässleby. Föräldrar; Per Ingialdsson och hustru Ingrid Esbjörnsdotter som gifter sig 26/11 1739 i Hässleby;  
Lökanäs/(Strömstorp?)  
 
De namn jag har hittat på Annas syskon är Anders, Kristina, Maria och Johannes och ger ej så mycket ledtrådar. Dopvittnen vid dopen kommer främst från Funghult och Österstås.