NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 7.9.2000

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 7.9.2000
Skrivet av: Torleif Ericson skrivet 1999-11-01, 12:15
Hej Bo, Jag förstår att du inte vill ge dig utanför dina jaktmarker. Jag har en annan fråga. Korpralen Hindrik Schröder 1681 ar ju en gemensam ana. Namnet är ju inte ett vanligt bondenamn utan pekar närmast mot Tyskland. Det är knappast vanligt på trakten och man frågar sig om han knyter an till andra med namnet Schröder, särskilt om dessa är militärer.  Jag har tidigare funnit kaptenen Geo. Jacob Schröder, som gifte sig på Herrestad 22/9 1718 med Margareta Axelsdotter Pistol (som ägde Dagstorp i Frinnaryds socken). Han var född 1687 och dog i Frinnaryd 6/4 1744 enligt Elgenstierna.
Är han möjligen Hindriks son?
 
 Det är inte klart från uppgifterna från Södra Vedbo ting 1681 om Hindrik dog det året eller om de gifta döttrarna motsatte sig hans testamente till förmån för hans hustru Maria Petersdotter under hennes livstid och ville ha sitt mödernearv. De var kanske födda i ett tidigare gifte? Har du mer material här?
 Dagstorp ovan är av intresse för mig för jag har 'Dagstorpssläkten', en nämndemanssläkt, bland mina anor.