NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-25
Skrivet av: Mikael Nordblom skrivet 2007-01-19, 11:22
Birgitta!
 
För några år sedan tittade jag som hastigast på min hustrus anfäder, och där ser jag i min databas att jag har Jöns. Detta är de uppgifter jag har skrivit in, men du får kolla om det stämmer i kyrkböckerna.
 
Jöns föräldrar:
ryttaren Lars Lind d 18/2 1764 o h h Johanna Jönsdotter Gråberg f 7/4 1695 i Dragsmark d 21/2 1763. Om ryttaren Lars Lind finns det en del roligt att läsa i Bengt Ellings bok Bokenäs och Dragsmark i gången tid. I övrigt har jag inte tittat på Lars Linds bakgrund. Hittar du något så får du gärna höra av dig.
 
Johanna Jönsdotter Gråberg däremot vet jag lite mer om. Hon var ett av sju barn till trumpetaren Jöns Gråberg död 1721 i Oxevik, Dragsmark och gravsatt 6/5 1721 under golvet i Bokenäs gamla kyrka (enligt anteckning i begravningsboken i Bokenäs)tillsammans med sin hustru Ellen Sörensdotter begraven 25/8 1728.  Enkan Elin i Oxevjk och ligger jämpte mannen Trumpetaren under Hr Majorens Compagnie uti vapenhuset. (Elling har felaktigt Orrevik i sin bok s 133)
 
När det gäller Margaretas föräldrar så tror jag att de är Anders Olofsson och Ingrid Olofsdotter i Backe, Dragsmark. Margareta är född 7/3 1736 i Dragsmark. Men jag är öppen för annat om du har belägg för det. Som sagt, jag har inte detta färskt i minne utan plockar bara uppgifterna från min databas.
 
Hittar du något ytterligare så blir jag bara glad om du hör av dig.
 
Mikael