NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2007
Skrivet av: Göran Hägersjö skrivet 2006-12-02, 19:44
Hej Monika!
Elin Börjesdotter var syster till min morfarsmorfar Sven Börjesson i Siggaboda, Härlunda. Elin och Sven var med flera andra syskon födda i Jämshögs församling.Föräldrarna var torparen Börje Persson och h.h. Kerstin Håkansdotter i Farabol, Jämshögs fsg. Båda föräldrarna var födda i Västra Torsås fsg och var utav väletablerade bondesläkter.  
Börje Perssons föräldrar var Per Persson och h.h. Elin Svensdotter i Hynnenäs, V.Torsås. Per Perssons föräldrar var Per Eskilsson och Britta Gudmundsdotter i Hynnenäs, Elin Svensdotters föräldrar var Sven Eriksson och h.h. Elin Börjesdotter i Kråketorp, V. Torsås.
Kerstin Håkansdotters föräldrar var Håkan Pålsson och h.h. Kerstin Persdotter i Hökhult. Håkan Pålssons föräldrar var Pål Håkansson och h.h. Karin (Larsdotter?) i Hökhult.
Har Du tillgång till Kgf:s databas kan Du finna några av de sistnämnda i dop- och vigsellängder. Sven Eriksson och Elin Börjesdotter gifter sig i Härlunda fsg. Om några av dessa kan Du även läsa i boken Västan om sjön Åsnen, sjätte delen av Johan Nilsson.
Vad Kerstin Persdotter beträffar så hänvisar jag till mitt inlägg 17 nov 2006. Då blir det femte delen av Johan Nilssons bok. Den lär knappast gå att uppbringa i handeln men går ju att skaffa från bibliotek.
 
Mvh  
Göran