NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 juni, 2012
Skrivet av: Viktor Alin skrivet 2011-01-03, 19:13
Ang Knut Knutsson Skogman mfl.
 
Jag aktualiserar frågeställningarna rörande sergeanten Knut Knutsson Skogman (död i Hylletofta) och dennes släkt,vilka nämns i inlägget ovan (Postat tisdagen 23 mars 2010 - 19:14).
 
Jag har hittat lite nya uppgifter:
 
Knut Knutsson Skogman började sin karriär vid Jönköpings infanteriregemente kring mitten av 1660-talet då han var lejd av sin bror Jöns Knutsson för Skoga i Malmbäcks socken. Tidigare under början av 1660-talet var brodern Jöns Knutsson själv soldat för Skoga. Knut omnämns även som Knut Knutsson i Skoga under ganska lång tid i mönsterrullorna (även då han var befäl). Det är därför rimligt att anta att han kommer från Skoga.  
 
Det är väl rimligtvis också från Skoga som namnet Skogman kommer från. Frågan är dock om det var han som antog det eller om det har burits innan av andra?
 
Var Skoga en gård eller låg det under någon gård? Jag har vid en mkt snabb koll ej hittat det i mantalslängden.
 
Känner någon till ytterligare uppgifter om Bröderna Jöns Knutsson och Knut Knutsson Skogman?  
 
Uppgifter om dem eller hans fru Margareta Larsdotter och hennes föräldrar kyrkoherden Laurentius Erici och Elsa Mårtensdotter mottages tacksamt.
 
(Meddelandet ändrat av Vvv 2011-01-03 19:14)