NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 september, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 september, 2014
Skrivet av: Michael Erenius skrivet 2014-09-20, 10:20
Hej Bo!
 
Återigen stort tack! Är som alltid imponerad av din kunskap och din förmåga att få fram all information. Jag hann inte mer än att sätta mig med att försöka nysta i de nya trådarna förrän du kom med din komplettering.
 
Jag håller med om, utifrån de indicier du pekar på, att Sigrid och Cecilia troligtvis är samma person. Om hon minst måste vara 15 för att vara med i mantalslängden 1751 så faller ju det troliga i att hon är född ca 1737/38. Att individen Cecilia dessutom inte kan hittas i de nämnda dokumenten stärker ju denna bild. Antar att hon då inte finns i de andra kyrkoböckerna heller - men det får kontrolleras.
 
Ja, det var ju onekligen ett väldigt kort äktenskap! Man kan ju inte annat än undra vad som drabbade den unge Johannes Månsson - hastig sjukdom eller en olycka? Sigrid/Cecilia var alltså höggravid med Lena vid äktenskapets ingående- men redan änka vid dotterns födelse. Noterar att vigseln skedde med brudkrona etc. Att sedan dottern dör vid fyra månaders ålder... Ja det ger en verkligen en bild hur snabbt livet kunde förändras på den tiden.
 
Tack för uppgiften om det andra giftet i Hult som korrelerar (och kompletterar) med uppgiften i Klövdala! Noterar här att det sker utan brudkrona!  
Väldigt intressant med uppgifterna om Isak ur bouppteckningen. Systersonen Anders Gabriel har jag ännu inte stött på (har ännu inte utrett syskonen till Johan Peter Arenius) men intressant att han arbetade för morbrodern i Kalmar. Det var också intressant att modern till Isak och Sigrid/Cecilia redan 1754 beskrevs som sjuk och vanför (i vilken mån kan man undra) men ändå levde till 1784! Får se om det finns något mer jag kan hitta i dokumenten som kan komplettera och vidga bilden av familjerna.
 
Med vänlig hälsning
Michael Erenius