NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 september, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 september, 2014
Skrivet av: Bo Persson skrivet 2014-09-18, 16:31
Som du ser ovan hade jag med även Cecilia i familjeredovisningen, men inget datum (både födelse- och dopdatum saknas). Födelsetidpunkterna för övriga barn gör att man kan antaga att Sigrid föddes under den period som omfattas av den bladförlust som volymen drabbats av.
 
Anders Isaksson i Bosgård är både ff mf och mm ff till akademifogden Svante Arrhenius och hans syskon, då Gustaf Anderssons dotter Anna Maria Hultner i sitt äktenskap med kopparslagaren och rådmannen Sven Petter Bremer i Eksjö var föräldrar till Anna Rebecka Bremer, gift med gästgivaren Gustaf Isak Arenius i Klövdala. Svante Arrhenius son och namne, d.v.s. nobelpristagaren S.A., var dessutom genom faderns gifte med sin kusin Carolina Christina Thunberg, ättling till Anders Isaksson på ytterligare en linje.
 
Maria Trägårds härstamning har jag inte kunnat klarlägga; hon kan inte utan vidare passas in i den skånska släkt Trägårdh som redovisas av Kurt G. Trägårdh (i serien Genealogiska Föreningens släktböcker, nr 14, 1978). Jag vill minnas att hon figurerar som dopvittne i Karlstorp på 1730-talet.