NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 september, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 september, 2014
Skrivet av: Karl-Henrik Rydén skrivet 2014-06-03, 13:08
Hej Gunnar,
 
Kul att du hittade mina avskrifter av födelseboken i Hult socken. För mig är det intressant när personer som rört sig så långt bort dyker upp, så av en tillfällighet. Inte skulle jag gissat att han fanns i Uppland, om han inte omnämns i någon bouppteckning. Dessutom hade jag hittills ingen aning om hans existens! För jag har inte heller hittat din Gustaf från Kållarp.  
Vad jag kanske kan bidra med är några tankar om hans förmodade föräldrar, som jag heller inte vet så mycket om.  
Samuel Olofsson i Kållarp dör där 1792. Han sägs då vara 85år gammal, så han skulle vara född omkring 1707/1708.  
Han gifter sig 1737 i Hult med Catharina Johansdotter. Jag tycker det står att hon då bodde i Hunnerstad, Höreda, en grannsocken till Hult. Catharina dör i Kållarp 1774, och Samuel gifter om sig följande år med Kerstin Månsdotter, som var en änka vid giftet (1775 i Hult sn). Jag vet inte ännu vem maken var, men då hon dör i Kållarp 1800 var hon 87 år gammal. Så jag menar att hon kan vara född 1713-05-24 i Helgesfall, Västra Ryd sn.  
 
Om man tittar på Samuel Olofssons som dopvittne i Hults socken, så ser man att han före sin vigsel 1737 är ofta förekommande. Sedan händer något och först omkring 1750 finns han vidare som dopvittne från Kållap. Något säger mig att han i mellantiden varit bosatt i en annan socken. Kanske är Gustaf född där, och som spädbarn kommen till Kållarp. Första hustruns hemsocken Höreda är definitivt värt att leta i (kan ej just nu).  
 
Ytterligare spår:  
Jag har en annan potentiell bror till Gustaf som heter Johan och ska ha varit född 19 Dec 1740 i Hult, men som inte återfinns där (Hult AI:1 p122).  
En bror Andreas föds 1746-10-13 i Kållarp. Han bör ha dött ung för,
1753 föds ju en andra Anders i Kållarp, som du påpekar.  
Kanske en syster Annika som föds ca 1757 , och dör 1798 i Ängstugan, Kållarp.  
En annan möjlig syster Catharina som år 1800 är mor till ett tvillingpar som föds i Kållarp.  
 
Nu får vi leta vidare ;-). Någon av dessa borde vi kunna hitta tänker jag.  
/Karl-Henrik