NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2008
Skrivet av: Ingela Holmberg skrivet 2006-10-08, 15:32
Apropå mitt ovanstående inlägg och till alla er som försökt hjälpa mig att spåra Magnus Lind bakgrund vill jag ge lite feed-back.
 
Jag är ganska säker på att min Magnus är den Magnus Jonsson som föddes, inte i Hult men i Edshult, 1792-12-25.  
Hans föräldrar var då Jonas Magnusson & Elisabeth Petersdotter som bägge var födda i Hult.  
Magnus Jonsson med familj kom så småningom att flytta till Hult och Slätterfall. I Hults utflyttningsbok står Magnus som utflyttad till Stockholm 1816 och hans finns med i Katarina fn inflyttningsbok samma år. I båda böckerna anges han med namnet Magnus Jonsson och med samma födelsedatum som ovan. I Katarinas inflyttningsbok anges att han kom från Hult.  
I Sthlm blev han dräng hos en Ryttmästare Ahlmgren.
 
I 1820 års mantalslängd över Katarina förs. finns en Magnus Lind som dräng hos källarmästern J.N. Rinnman. Denna Magnus födelsedata överensstämmer fullständigt med den Magnus Jonsson som 1816 flyttar in i Katarina. Hans födelsesocken anges vara Hult.
Här finns också pigan Charlotta Christina Lind * 1795 i Hult som ev. kan vara en släkting. (Jag kan inte fastsälla vem hon skulle vara)
 
Anorna till Magnus pappa Jonas har jag nu lyckats spåra hjälpligt men mammans föräldrar soldaten Peter Konung? och dennes hustru Margareta Bengtsdotter är oskrivna blad så om någon känner till något om dessa två eller vet vad det blev av Magnus alla syskon  så tar jag gärna emot den informationen.
 
MvH
Ingela H