NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2014
Skrivet av: Christine Svensson skrivet 2013-09-15, 22:29
Sigrid Svensdotters föräldrar är Sven Svensson och Kirstin Mattisdotter, född  
1700-03-12 Ugnanäs Storeg. Far Mattis Månsson. Mor Karin, död 1742-07-13 Ugnanäs Storeg.  
 
Jag har dröjt med svaret för jag hade tänkt leverera en fullgod källa. Har nu suttit och läst i en dombok för 1725 men har ännu inte funnit igen den text som jag för många år sedan skrivit av men inte angivet vilken sida eller volym. Det är bara så att när man sitter och läser i en dombok så tar det lite mer tid att få ihop alla krumelurer och dels hittar man så mycket annat intressant som man bara måste kopiera.
Jag har, någonstans, hittat i Konga härads dombok ett första uppbud år 1725 på ¼ Ugnanäs Storegård för Sven Svensson och Kirstin Mattisdotter av Måns Gummesson, Svens omyndige son, Per Svensson.
Sven hade varit gift en gång tidigare och hade sonen Per. Sven har köpt gården dels av sonen Sven och dels av Måns Gummesson.  Här finns en del att bena ut. Kan Måns Gummesson vara en tidigare svärfader och sonens morfar eller var Måns sonen Pers förmyndare. Det fanns en Måns Gummesson i Ugnanäs Storeg. längre till baks i tiden. Därför hade jag hoppats finna en notering om när Sven fick fasta på gården för då brukar det finnas lite mera uppgifter.
 Jag har också sett att Sven har haft namnet Månsson. Bl.a. då sonen Mattis föddes 1727.
 
Forskning på Ugnanäs gjordes på den tiden man hyrde mikrokort eller satt på biblioteket och vevade filmer och kompletterats då man i annat sammanhang snubblat på något intressant. Så det kan vara bra med en ny genomkörare.
 
Betr. Erngisle Gudmundssons födelse så har jag inte funnit honom i födelseboken. Jag har skrivit in 1754 enl Hfl. Men ska man utgå från den ålder som anges då han dog så stämmer ju inte detta årtal. Han dog 1815-02-22 ålder 55år 11mån 22d. Hans bouppteckning återfinns FII:20 (1816-1817)sid 385.
Det hände ibland att prästen glömde skriva in uppgifterna i kyrkoböckerna. Han noterade kanske på en lös lapp och sedan var den borta.
 
Ingrid Gudmundsdotter är Michelle Pheiffer ana. mm.ff. mf. mor.  
 
Om ni går in på bouppteckningsregistret på Sigrid Svensdotter,död 1796 så finns det hänvisning till Gudmund Nilsson bou 1784 FII:4 sid 1201.
   
När som det fattas uppgifter i kyrkoböckerna så kan man hitta kompletterande uppgifter om man läser ”räkenskaper för kyrkan”. Man gav testamente vid dödsfall och betalade för använt bårkläde. Vid giftemål gav men slant på sin Hedersdag. Betalade för lånad brudkrona och gästerna på bröllopsfästen skänkte ibland en slant till kyrkan. Efter ett barns födelse gavs det en slant då modern kyrkotogs.
MVH
Christine