NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 oktober, 2008
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2008-05-26, 10:38
Hej Allan.
 
Tack för dina uppgifter om Magnus Jönssons och Christina Persdotters bröllop. Jag vet inte heller var Magnus är född, men jag tänkte att jag ska leta efter det på semestern i juli. För någon månad sedan pratade jag med Tor Ahlgren, också han ättling till Magnus och Christina. Han berättade att han för många år sedan hade varit i Strömsnäsbruk, ca 1 mil från Göteryd, och läst i böcker som kom från Ry bruk i Göteryd. Där nämns Magnus Jönsson många gånger sa Tor, men då det är många år sedan så kommer han inte riktigt ihåg vad det stog för något om honom. Han letade efter Mellbergare då och vad han kunde förstå, så var Magnus Jönsson en rätt så betydelsefull person på bruket. Jag ska höra mig för om de böckerna och försöka få läsa dom på semestern. Jag bor i Strömsnäsbruk, det skulle vara bruket här i Strömsnäs som hade böckerna, det var ett pappersbruk som tyvärr är nerlagt nu, så jag ska höra mig för var böckerna finns idag. Får jag reda på något nytt i böckerna, så skriver jag till dig, under socken Göteryd.
 
Tack så mycket för dina fina källhänvisningar och för vigseluppgifterna. Det hade jag aldrig själv kunnat lista ut att de gifte sig i Växjö stad. TUSEN TACK.
 
Vänligen
Carina