NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 mars, 2008
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2008-03-02, 19:32
Holger!
 
Jag såg att jag den 24 juni 2007 försökt svara på din fråga.
 
 Den gamla byn ger inte något svar på frågan. Boken kom ut 1996 och lär inte finnas ute i bokhandeln. Jag har sett den på antikvariat. Säkrast är nog att låna den på bibliotek.
 
Sent i lördags kväll sökte jag igenom Hjälmseryds födda samt vigslar (så pass bra som det går med mikrokorten). Jag fann bara en son Anders (Andreas) född 1734, det är väl det barnet som dör 1735.
 
Peter Nilson skriver att Jonas dog fjärdedagjul 1753 i en ålder av 75 - ålderdomsvaghet. Han skulle då varit född omkring 1688 och då kunnat gift sig 1711. Om han då gift sig med Kierstin Amundsdotter, var de inte varit bosatta i Hjälmseryd. Som handelsman kunde han bott i en köpstad, varför inte i Karlshamn. En ren gissning, men kanske andra som läser inlägget har något att komma med.
 
För några år sedan försökte jag få någon klarhet i släkten Skärping, men det är en hopplös uppgift. Det är nödvändigt att inte bara läsa igenom Västra och Allbo häraders domböcker utan också Norrvidinge och Kinnevald häraders domböcker för att bringa reda i släktens utbredning.
 
Rune