NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-11
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2005-09-10, 09:49
Stefan!
Större delen av utredningen om släkten Skärping ligger säkert arkiverade någonstans efter flyttningen från Växjö 1998. Jag har nu använt uppgifter, som jag åren 1995-97 lämnade till två släktforskare, när de gjorde sina släktredovisningar. Genom dessa två forskare kom jag även i kontakt med författaren Peter Nilson. Givetvis har jag försökt ransaka minnet så gott det går!
För att börja på den säkra sidan, så avled rotehjonet änkan Annika Jonsdotter Scherping (I:2) 1807-12-07 i sitt 83:dje år. Maken Nils Gummesson (I:1) avled 1784-06-16 på torpet Wiken under Starrhult i en ålder av 57 år.
Vigsel 1750-05-07 drängen Nils Gummesson från Flohult och pigan Annika Jonasdotter från Nubbabygget. Hennes efternamn varierar, jag har även sett att Jonsdotter ändrats till Månsdotter.
Annikas föräldrar: Jon Månsson Scherping (II:3) och Kierstin Amundsdotter (II:4).
Jons far: Måns Jonsson Scherping (III:5), modern är inte känd till namnet.
Måns föräldar: Jon Börjesson Skärping (IV:9) och Ingeborg Månsdotter (IV:10).
Jons föräldrar: Börjes Svensson Skarp (V:17) och Elsa Månsdotter (V:18).
Det finns en Per Johansson Scherping som på 1690-talet är gift och bosatt i Sånnestorp, Ör socken. Möjligen en ättling, som är fadder och bosatt i Oremesberga.
Mvh/Rune