NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-02
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 2006-08-23, 21:55
Hjorted
 
Hej!
Jag har fastnat på några båtsmän i Hjorted. Jag hittar inte deras föräldrar.
Det är först Sven Ankarman. Han är båtsman i Vrå på Tibbhults ägor, Hjorted.
 
Enligt centrala soldatregistret blir han antagen 1744 och får avsked 1781 efter 37 tjänsteår.
20 mars 1748 vigs han med Ingegerd Gustafsdotter, han är då båtsman i Vrå och hon piga i Nybygget. Jag har hittat följande barn till paret:
 
Peter Svensson. Född 17 juni 1749 i Vrå, Tibbhult, Hjorted (H) (fl). Faddrar: Måns Olofsson i Vrå, Tibbhult, Hjorted (H). hustru Brita Svensdotter. hustru Annika Nilsdotter.  
 Nils Svensson. Född 22 december 1751 i Vrå, Tibbhult, Hjorted (H) (fl). Faddrar: Karl Karlsson i Tibbhult, Hjorted (H). Per Håkansson i Tibbhult, Hjorted (H). hustru Maria Östensdotter. hustru Brita Johansdotter i Tibbhult, Hjorted (H).  
 Gustaf Svensson. Född 11 juli 1753 i Vrå, Tibbhult, Hjorted (H) (fl). Faddrar: Per Persson Liten i Busfall, Hjorted (H). hustru Ingegerd Månsdotter i Lillängen. Kerstin Eriksdotter.  
 Sven Svensson Pihl. Båtsman. Bosatt i Sandviken, Hjorted. Född 24 september 1757 i Vrå, Tibbhult, Hjorted (H) (fl). Död 21 maj 1812 i Flugebro, Hjorted (H) (hfl). Gift 11 oktober 1778 i Hjorted (H) (vl) med. Elisabet Persdotter. Bosatt i Sandviken, Hjorted. Senare i Flugebro, Hjorted. Född 14 oktober 1755 i Busfall, Hjorted (H) (fl). Död 29 april 1840 i Fattigstugan, Hjorted (H) (dl).  
 
Dessa dopvittnen ger mig inga ledtrådar.
Det finns dock ett barn till, som gör det hela väldigt förbryllande. 1745-05-28 föds Hans i Wråå. Föräldrar Sven Jacobsson Ankarman och Kerstin Nilsdotter.
Detta är enda gången Sven nämns med patronymikon. 8 september 1785 dör Sven Ankarman i Lervik, Hjorted i en ålder av 60? år (dödboken). Han bör alltså vara född under första halvan av 1725. Mycket riktigt finns i Hjorteds födelsebok 1725-01-22 en Sven född i Stämshult, föräldrar var Jacob Larsson och Susanna Larsdotter.
 
Helt säker på om dessa är Sven Ankarmans föräldrar är jag inte ännu. Det finns ingen bevarad bouppteckning efter Sven. Men den relativt exakta åldersuppgiften och patromymikonet i födelseboken 1745 gör väl att jag borde kunna klarlägga härstamningen.
 
Men vem är hans första hustru Kerstin Nilsdotter? Varför finns hon inte i Hjorteds dödbok mellan 1745 och Svens andra giftermål 1748? I vilken socken gifter de sig? Jag har sökt och letat. I PLF:S cd-1 och cd-2 finns de inte.
 
Inte heller Sven Ankarmans andra hustru Ingegerd Gustafsdotter, som dör i Lervik 15 juni 1788 i en ålder av 75 år, kan jag hitta.
 
Nu hoppas jag att någon har de här personerna i sin forskning eller har stött på dem ändå.
Minsta tips eller uppgift mottages tacksamt.
Jag återkommer med fler båtsmän.
 
Hälsningar Mats