NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-28
Skrivet av: Gun Hjortryd skrivet 2004-06-17, 00:26
Hej Birgit och ni andra.
 
Jag såg ditt inlägg från onsdagen den 12 maj där du nämner Wrå. Stugan låg på Boxhults ägor i Tibbhult innan den flyttades till Väservik. Man kan än idag se grunden till huset. Jag är uppvuxen i Boxhult och hörde min far berätta om flytten. Jag har fått tillgång till anhörigas material kring vår släkt och håller för fullt på att gå igenom detta.  
Det är väldigt spännande att läsa vad man har kommit fram till och jag blir mer och mer frälst för var dag som går.  
 
En intressant notering jag hittade som jag tyvärr inte vet källan till verkar dock vara tvivelaktig och den handlar om en Botolph Börgesson. Enligt sägnen kom Botolph till Tibbhult tillsammans med Håkan Sunesson sedan de rymt ur utländsk krigstjänst. I Tibbhult fanns två änkor kvar sedan alla dött i pesten. De båda krigsmännen stannade kvar och gifte sig med var sin änka. Vad gäller Håkan Sunesson verkar Harlad Petersson ha någorlunda samstämmiga uppgifter utom på en punkt. Botolph omnämns inte i Harlads bok.
 
Enligt Harald Pettersson, Hjorted i Svunnen tid var Botolf Börgesson i Rumhult gift med Brita Månsdotter (sid 120)  
Botolf Börgessons farfar hette Botolf och levde på 1430- talet (sid 126) Jag har inget födelsedatum för Botolph men hans son Lars föddes 1662. Då har vi lyckats klämma in 3 generationer på ca 200 år. Visserligen kan det ju möjligen vara en viril släkt som är pigg upp i åldrarna men hur skulle ni göra för att hitta sanningen om Botolph.
 
Jag tar gärna emot all information som någon kan tänkas ha om denna fantasieggande person.