NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13.3.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13.3.2002
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2002-03-13, 10:29
Hej Lena!
Jag ska absolut sända dig det jag har om denna familj i påsk. Tills vidare kan jag meddela följande: min ana är Cecilia och Johans dotter Susanna född 1780-12-10 i Hulthorfva under Södra Stämshult, Hjorted. Hon gifte sig 1804 med Nils Nilsson Mjösberg (f.1784 i Spjuthult död 1851 i Tribbhult). Susanna anges vara ofärdig i hfl under den senare delen av sitt liv. När det gäller Cecilia Michaelsson har jag noterat att hon avled 1822-03-19 hos dottern Susanna, då bosatt i Brotorp. Cecilia gifte sig 1769-11-05 i Hjorted med Johan Carlsson född 1743-06-06 i Ängnäset, Hjorted. Han var torpare i Hulthorfva och avled där 1793-06-29. Hans föräldrar var ryttaren Carl Persson Melstedt f.1712ca och död 1759-09-04 i Ängnäset (47 år). Kommer inte ihåg om jag hittade hans föräldrar eller inte, men det var mycket dopvittnekontakter med folk i Melgäng. Han gifte sig 1736-03-19 med Susanna Månsdotter från Wahorfva. De hade fått en oäkta dotter tillsammans redan året innan (Elisabet). Flera syskon till Johan och Elisabet hamnade i småtorpen i närheten av eller under Falsterbo bruk.
Maria Nilsdotter, som dog 1762, var från Tribbhult (bosatt där vid vigseln iallafall). Anna Maria Knutsdotter kom från en plats som ligger i östra delen av socknen, idag öster om motorvägen, söder om Botorp (minns ej namnet...). Hennes och Anders Michaelssons barn inkluderade i alla fall, förutom Michael, Knut, Per, Nils, Simon, Kerstin, Anna, Elisabet. Har nog fler detaljer om dessa som du kan få. Se också under Småland:Allmänt:Tjust- och Tunalän den 1 aug. 2001; där har jag redogjort för en del av denna familj, men fann efter det inlägget fler saker i kyrkböckerna.
Mvh Pernilla