NULL Skriv ut sidan - Hjorted

Anbytarforum

Titel: Hjorted
Skrivet av: Tommy Tengkvist skrivet 2015-12-26, 12:45
Jag söker en förklaring men kan inte själv hitta någon angående familjenamnet Ljungberg som när jag söker blir Ljungstedt. Min mormor var Lisa Gunborg Viola född Ljungberg, 31 maj 1907 i Vena. Hennes far var Johan Emil Ljungberg född 4 januari 1872 i Hjorted. När jag söker efter en förklaring kommer jag till Lisa Ljungberg, född i Vena, se AIIa:1 (1900-1909)Bild 204 sid 192. Där finns hennes far, Johan Emil. Det står Johan Emil Ljungstedt Ljungberg.
Jag kontrollerar mera och då på Johan Emils far, som ska vara Jonas Peter Ljungstedt, född 18 december 1841 i Alseda och dennes hustru Anna Lotta Svensdotter. Under hennes namn står Hennes son Edvard samt oläsligt Johan Emil, se Hjorted AI:19 (1867-1873) sid 402. Nu kommer nästa frågetecken Ovan dessa båda finns även föräldrarna till Jonas Peter. Nu nästa sak som gör mig frågande. Jonas Peters far är Skomakaren Jonas Peter född 12 december 1808 i Ökna.
Nu finns sålunda samma förnamn på far och son samt också enbart familjenamnet Ljungstedt. Se även Hjorted C8 (1870-1895)
Kan någon förklara för mig vad som sker med dessa namn.