NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 maj, 2009
Skrivet av: Ann-Charlotte Lindberg skrivet 2009-04-06, 15:57
Hejsan Alvar!
 
Tack så mycket för alla uppgifter däribland dödsuppgifterna för Måns och Mätta. Kan lägga dem till handlingarna nu. Det var intressant med uppgifterna i DII:3 och DII:4. Har aldrig träffat på så noggranna uppgifter i kommunionslängder förut.
 
Att jag hamnade i Hinneryd beror på att Måns och Mättas äldsta dotter Elna (som jag ej omnämnt tidigare) född 1825-10-02 i Vitaby, åkte först till Traryd o sedan till Hinneryd två år efter det hon blivit änka efter en sergeant vid Skånska Dragonregemntet, Johan Ulrik Melin. Hon hade tre barn med honom, Johanna Ulrika Melin, Frans Oscar M o Carl August M. Johanna fann jag o hon dog 1859. Frans Oskar skickades till en farbror, som var folkskollärare o kantor i Brösarp 1861 och fick lite utbildning, innan han flyttade till en faster, som var gift med en smed o där utbildade han sig till smed under sex år, gifte sig med en smeddotter o emigrerade till Amerika. Var intresserad av att veta vad som hände med de två övriga syskonen. Har hittat Johanna Ulrika (se ovan) men Carl August, född 1851-07-21 i Spjutstorp (L) finns med t o m 1880, men är sedan borta tillsammans med mammans syskon. Har precis kontrollerat, om de också åkt till Amerika, men så verkar ej vara fallet.
Förstår fortfarande inte varför Elnas föräldrar med barn o sedan Elna med barn lämnade Skåne och åkte till denna fattiga del av Småland, där det finns gott om fattighjon, backstugesittare och inhyses folk. De slutade ju själva på det viset, sorgligt nog.
Eftermiddagshälsningar
Ann-Charlotte L