NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 mars, 2012
Skrivet av: Harriet Hogevik skrivet 2011-03-06, 18:51
Hej igen!  
Jovisst står det hushyra - om de var på väg att flytta från Bohuslän vid den tiden så kanske huset just var sålt och man hyrde av bolaget.
 
Och, jovisst var det ofta samma personer som växlade mellan att hugga och att smida. Det som smeden gjorde handlade inte bara om att skärpa mejslarna - det skulle också tillverkas kilar m.m. Just tillverkningen av kilar var det moment som jag tyckte var allra roligast att titta på när jag var liten och kunde hänga i smedjans dörr i timmar. Faktorn åtta stenhuggare per smed kommer från storbrott med många stenhuggare och avser början på 1900-talet. Jag skall leta lite - tror jag har en skriven källa till detta nånstans.
 
Håller helt med om att inkomsterna varierade mycket - försökte bl.a. beskriva detta genom att ange året 1910 och att under Lyse beskriva effekten av bergets beskaffenhet för en viss stensort (jämförselsen Näsinge och Ramsvik i Lyse för engelsk storgatsten). En kategori som ofta tjänade dåligt var de hemmastenhuggare som tog ut i sina egna berg oavsett bergets kvalite och kanske med långt till närmaste hamn. Kostnad /arbete med transporten kunde då äta upp hela förtjänsten. Och stenhuggeribranchen är också en av de mest konjunktutkänsliga - vissa år gick det inte att sälja sten alls och då blev inkomsterna noll.
Mvh Harriet