NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 mars, 2012
Skrivet av: Harriet Hogevik skrivet 2011-03-06, 15:42
Hej Liselotte!  
Sidan i boken visar ett antal olika stensorter (jag har ingen aning om vad varje förkortning betyder) där mängden (antal när det gäller beläggningssten t.ex. gatsten och löpmeter när det gäller t.e.x kantsten) har multiplcerats med fastställd ersättning för varje stensort. Sen kommer två poster till som jag är osäker på. När intäktrna är uträknade drar man ifrån kostnader för smed, krut,redskap(??) och det som betalts i förskott - resterande betalades kontant. Att han fått avdrag för krut skulle kunna antyda att han inte bara högg sten utan också tog ut stenen från berget t.ex. i ett småbrott.
Vad gäller register över anställda stenhuggare så är jag inte Sotenäsforskare - du kan förslagsvis fråga stenhuggarmuseet. Men rent principiellt så behöver din morfar inte ha varit anställd om han bara var där på en kort visit och passade på att hugga lite. Kanske lämnade han bara in en filmrulle till fotografen i Hunnebostrand...
De skarpa skuggorna och stenhuggarnas klädsel innebär att bilden verkar vara tagen sommartid.
Din mffs flytt letar du lättast efter i kyrkböckerna - han skall finnas både i utflytt- och inflyttförsamlingarna. Att boken du visar bara har en sida ifylld kan bero på att han arbetade åt ett annat bolag t.ex. aug 1908.
En intressant proportion är inkomstskillnaden för smeden och stenhuggaren för den aktuella perioden. En smed betjänade åtta stenhuggare (enl min far bl.a.) och tjänade då alltså drygt 40 kr medan stenhuggaren tjänade drygt 120 kr. Denna löneskillnad (mot olika andra hantverkare) innebar att stenhuggarna liksom din mff ofta kunde bygga hus vid ganska ung ålder (nu syftar jag på perioden runt 1910).
Mvh Harriet
 
(Meddelandet ändrat av hkh 2011-03-06 15:47)