NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-20
Skrivet av: Annika Jacobsson skrivet 2004-04-25, 22:06
Hej Lotta!
Ledsen om jag varit tyst en stund, men jag har varit sysselsatt med att lägga upp en databas i Holger och med att göra diverse sökningar. Så gjorde jag en Google-sökning på Hinneryd och ramlade av en händelse in på en sida som heter www.sjoangen.se/antavlor, en Markaryds-sida efter vad det verkar, med en länk in till en stor Släktforsknings-portal. Där ramlade jag in på soldaten Carl Horn, med sonen Jonas Karlsson Henstrand (inga andra barn angivna). Men, där är Carl Horn inte gift med Ingierd Nilsdotter, utan med Ingegerd Svensdotter. Samma födelseår, samma födelseort. Född 1795 ca, död 1878-01-26 i Snällsböke, Hinneryd sn (G).
Någonstans stämmer det inte riktigt. Nu är det ju kanske inte det allra viktigaste just nu, men i alla fall. Det är ju rakt nedstigande led och ganska viktigt då vem som egentligen är Ingegerds föräldrar.
Jag har skickat ett E-mail till kontakt Inga-Maj angiven på sjöängen-sidan och bett henne titta in här på Rötter och diskutera detta. Får se om hon hörsammar detta.
Ganska spännande är det att röra sig i dessa trakter eftersom även min mans förfäder på morfars sida kommer från trakterna kring Traryd, Agunnaryd, S:a Ljunga och Hamneda, Loshult i Kristianstads län ner till Örkelljunga-trakten och Eket.
 
Tillbaka till Hallbergs förfäder. Naturligtvis tycker de det är roligt att se gårdar eller byar som nämns i den mån något finns kvar. Naturligtvis skulle de tycka det var vansinnigt roligt att träffa någon levande släkting.
Jag har just nu noterat 10 syskon på Emma och Maria som emigrerade. Kusiner till Jenny Henstrand alltså. Söker jag på Henstrand på Gulasidorna så får jag bara två träffar, en i Lomma och en i Åkarp. Så, namnet verkar inte ha levat kvar i Hinneryd. Det har väl gifts bort. Men, där kan och bör väl nästan finnas ättlingar någonstans ändå. Jag fortsätter leta.
Sedan ser jag ju nu i ditt kyrkoboksutdrag, att Soldat Horn med fru hade en äldre son till vid namn Nils, f. 1826. Han kan ju också ha ättlingar. Så är där två äldre döttrar, Anna Stina o Maja Greta. Innebär överstrykningarna att de har flyttat eller dog de unga? Det borde kunna vara bara flytt. Eller?
Ojojoj, vart försvann den här söndagen? Pratade just med amerikanarna på telefon. De hade också namnet Nilsdotter på soldat Horns hustru noterat, men Ingrid, inte Ingegerd, Sven Henstrands syskon visste de ingenting om, ej heller Jennys kusiner Emma och Maria, som emigrerade. Så, lite finns här ju att upptäcka. Återigen - tack för all hjälp.