NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-20
Skrivet av: Annika Jacobsson skrivet 2004-04-25, 17:23
Hej Lotta!
Tack för mera info. I mellantiden hittade jag en länk till Californiens register över avlidna och hittade där såväl
min Carl A Johansson Hallberg, där angiven som
Carl August Hallberg, f. 10/6 1855. d. 10/10 1941 i Merced County Californien.
Jag hittade även hans son, Dan Hallbergs pappa,
Victor Leroy Hallberg, f. 8/9 1898 i South Dakota, d. i Los Angeles 22/3 1983.
Men, på Fru Hallberg har jag än så länge gått bet, henne som jag angav som Jenny Hernstrand. I dödsnotisen för Victor Hallberg var hans mammas flicknamn angivet som Henstrand, så så långt är vi nog rätt.
De två som jag trodde systrarna, Emma och Maria, som emigrerade 1893 tycks du dessutom ha med. Födelseåren stämmer. På Ellis Island står de angivna som Hendstrand, så här får man tydligen kolla båda stavningarna hela tiden.
Det skulle ju kunna vara så att Carl August Johansson Hallberg emigrerade med sin fru Jenny före 1890 och att två småsystrar kom efter. Därför är hon inte med i din lista. Eller vad tror du? Superintressant. Det får bli ett expressbesök till Genline på biblioteket i morgon. Jag hade abonnemang men det har gått ut.
 
Skulle ovanstående stämma verkar det ju som om mina amerikanare kan ha en hel del släktingar i Hinneryds-trakten.
 
MEN, och det är ett stort men: Den notering jag också har just nu och som jag trodde var Jennys pappa är
Sven Carl Henstrand Carlsson f 26/9 1836 i Hökhult, Hinneryd. Kanske det är så att Jenny är kusin till Emma och Maria och din syskonskara ovan. Med andr ord skulle Jonas Henstrand vara hans Sven Carls storebror. Han kanske tog över gården medan lillebror fick dra till Amerika med sin fru. Många kansken, men spännande börjar det bli.