NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-24
Skrivet av: Annika Jacobsson skrivet 2004-04-24, 14:49
Hej!
Jag heter Annika Jacobsson och släktforskar normalt för egen räkning, främst i Småland, Jönköpings län.
Men, nu är det så att min mor får oväntat Amerika-besök (i morgon!) och de stannar till nästa söndag. Allt kom väldigt plötsligt på, bl a deras besked att de gärna vill besöka Hinneryd i Småland, varifrån släktingar till mannen som kommer nu, Dan Hallberg, lär ha utvandrat till Amerika.
 
Väldigt få uppgifter har vi fått så det är tveksamt vad vi kan hinna hitta på den här tiden.
Men, här handlar det om att börja söka så snabbt som möjligt. De enda uppgifter jag än så länge har är att Dans släkting utvandrade från Hinneryd under sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal (det gjorde ganska många ja). Hon som utvandrade hette Sofia och var då gift Larsson, så vuxen när hon utvandrade. Men, en uppgift säger att hon skall vara född Hindström.
 
Är det någon som har någon id? om var jag kan börja söka för att hitta Sofia, som ju då möjligen är född och gift på sent 1800-tal eller vid sekelskiftet någonstans. Däremot är det ju inte säkert att hon är vare sig gift eller född i Hinneryd. Men, hon skall ha utvandrat därifrån.
 
Namnet Hindström (om det är korrekt) är ju inte det allra vanligaste. Ringer det någon klocka för någon som läser det här? Några tips till mig hur jag kan hjälpa dessa amerikaner som dessutom vill att min mamma tar dem till Hinneryd?
 
Jag drar i alla tåtar jag kan. Kanske har du något att berätta?