NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 mars, 2012
Skrivet av: Liselotte Holmberg skrivet 2011-03-05, 13:48
Till Harriet Hogevik!
 
Ja, det kan ju vara som du säger. Jag har ju tyvärr idag i släkten ingen som kan verifiera detta. De är alla borta.
Då jag inte är en proffsforskare (http://aforum.genealogi.se/discus/clipart/zz_ashamed0003.gif)- men lär mig varje dag nya saker.
Och att min morfar Einar Bergströms far Oskar - skulle vara med på bilden kan ju vara en feltolkning av mig. Jag var inte så gammal då jag hörde detta.
Sven Oskar Bergström (död 1950) kan ju som du säger varit på besök. Har nu tittat närmare på kortet och på baksidan står E.Bergström och något som jag tyder till Parlor vita el porlor vita (väldigt suddigt). Möjligheten finns ju också att det är min morfar som kan finnas på bilden och inte Oskar? Eller båda? (även Henning)
Tanken slår mig att det behövdes arbetskraft under Hitler-tiden och att han/de var gästarbetare.
Morfar Einar blev också med tiden en väldigt duktig stenhuggare.
Oskar bodde på västkusten under perioden 1895 (morfar föddes där) och fram till ca 1909. De flyttade då tillbaka till hemtrakten Vena och arbetade som egna (Oskar,Einar och brodern Henning också född i Askum). De arbetade bla. med att bygga Anvede Bro,Ankarsrum samt även säteriet, Ankarsrum(som jag har bilder på)
Har nu också sett att fotograf kan vara viktigt vid identifiering (lärt mig) kortet är monterat på hård papp och i hörnet står -Johanson Hunnebostrand.
Kan detta vara en ledtråd. Sökte just på sidan för fotografer här - men kunde inte hitta något.
Laddar även upp en - Kontrabok - tillhörande Oskar från 1908.Kul kuriosa.