NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 augusti, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 augusti, 2012
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2012-08-07, 18:56
Lisa, jag vet inte vilka andra som du diskuterat detta med men jag har att Paul (~Paulus,~Påhl) Lucasson 1749 dyker upp som tjänstedräng hos lektorn magister Olof Arell och hans hustru i Tegnaby lillegård (Tegnaby sn). År 1752 nämns han vara gift och är nu hälftenbrukare med hustrun på Tegnaby lillegård. Inhyses hos Påhl Lucasson bor då änkan Annika Nilsdotter, som 1751 stod som brukare på Lillegården med sin son Linnart (Johansson) och dottern Stina!). Påhl har alltså blivit lejd att bruka gården mot att han gav hälften i avkastning i arrende, troligen till änkan Annika Nilsdotter. I mantalslängden 1754 står felaktigt Påhl Håkansson i Lillegården. År 1757 nämns Påhl Lukasson som brukare på 1/4 mantalsbruk i Hemmesjö sjögård (Hemmesjö sn). Hos honom bor även en dräng Peter Lucasson som tjänstedräng i slutet av 1750-talet, troligen en bror till Påhl.  Denne Påhl Lucasson är alltså biskop Esaias Tegnérs farbror och namnet Tegnér har antagits efter Tegnaby då biskopens far (Esaias Lucasson (Esaias Tegnér d.ä.) f 1737/38) bodde hos sin äldre bror i lillegården i byn. Lillegården låg tidigare i bygatan men flyttades i och med skiftet till sin nuvarande plats.
Något giftermål mellan Christina (Stina) Johansdotter/Jeansdotter och Paul/Påhl Lucasson hittar jag inte i Hemmesjö och jag misstänker att de vigdes i Tegnaby, vars äldre kyrkböcker är förstörda.  
 
Hustru Annika Nilsdotter i Tegnaby lillegård är mor till Linnart (~Leonhard) Johansson, vilken sistnämnde 1764 bor i Kårestad (Furuby sn) och då är gift med Maria Johansdotter. Vid deras son Jonas dop i Furuby k:a 28 oktober 1764 närvarar följande som faddrar: Gabriel Zachrisson i Kårestad Knutsagård, Johan Johansson på attsiötorp  Jonas Ericsson i  Länsmansgården,  dr Eric Simonsson i östgiötagården, h. Britta Johansdr i Skogztorp, Toffta Sochn [sic! fel för Tegnaby!], h. Stina Johansdr i Himmesiö by, pig. Maria Jonaedotter i Föreby hanagård  [källa: : Furuby C:2, s 492, födelselängd 1764].
Jag misstänker således att Påhl Lucassons hustru Stina Johansdotter är syster till Linnart Johansson och identisk med dennes syster Stina nämnd i mtl 1751.
Vilka uppgifter har du på paret ?
 
mvh
Niclas
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2012-08-07 19:37)