NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 augusti, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 augusti, 2012
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2012-07-23, 10:34
Hej,
För ordningens skull vill jag upplysa om att jag nu fått rätsida på det jag frågade om den 15 april (ovan).
En svenskamerikansk mycket avlägsen släkting hört av sig och hjälpt mig spåra Ingierd Jaens/Johansdotter som blev änka efter Pehr Bengtsson i Hemmesjö sjögård 1751. Hon avled i Sandvik, Växjö 1782 och bodde då tillsammans med den son hon fick med Pehr Bengtsson julafton 1750 i Hemmesjö sjögård. Sonen Jaen/Johan Pehrsson var min farfars farfars farfar.
När Ingierd Johansdotter avled 1782 uppgavs hon vara 67 år - dvs f ca 1715.
Jag vet fortfarande inte var och när Pehr Bengtsson i Hemmesjö och Ingierd Johansdotter gifte sig. Det måste dock vara efter 1743 när Pehr Bengtssons hustru Nr 2 avled.
För ordningens skull kan jag också upplysa andra eventuella forskare kring denna familj att dödsboken 1743 anger fel namn på Pehr Bengtssons fru Nr 2. Det står Marta Persdotter. Rätt namn var Karin Månsdotter som han gifte sig med 1731.
Däremot hette Pehr Bengtssons hustru Nr 1 Marta Persdotter. Med henne gifte han sig 1713 i Hemmesjö.  
Pehr Bengtsson föddes i Östra Torsås ca 1690. Hans bakgrund där har jag fått mycket kvalificerad hjälp med i detta forum under den socknen.
Mvh/Paul