NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 augusti, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 augusti, 2012
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2012-04-15, 08:57
Hej,
Jag har under många år försökt lösa ursprunget för min ff ff ff Jaen (Johan) Persson född i Hemmesjö. Det anges olika födelseår - först 1751 och senare 1748. Det första säkra nappet jag fått på honom är när hans dotter Ingrid Maria (hon blir med tiden mor till kyrkoherde Wilhelm Sjögren)döps i Växjö 1773. Då framgår att Johan Persson är torpare i Sandvik, Växjö. Barnets mor heter Eva Jacobsdotter och är Johans första hustru.
Jag finner senare familjen under Stora Kampen, Växjö där Johan är fiskare och anges född 1751. Familjen flyttar, han blir änkeman och gifter om sig med min anmoder Sigrid Jacobsdotter från Tävelsås. När Jaen Persson avlider i Walsnäs, Agunnaryd 1814 uppges han vara 66 år gammal - dvs född 1748. Men i Växjös tidigare HFL har födelseåret 1751 angetts och födelseförsamlingen har under alla år angetts som Hemmesjö.
Jag har undersökt samtliga tänkbara Johan/Jaen/Johannes Persson födda i Hemmesjö under de aktuella åren fram till 1754. Med tanke på att han var gift och fick barn 1772 så lär han knappast vara född senare än så.
Jag undrar nu om någon Hemmesjö-forskare vet något om den Jean Persson som föddes i Hemmesjö sjögård 24 december 1750? Fadern var Pehr Bengtsson och modern Ingiär Jeansdotter. Pehr Bengtsson avled i juni 1751 och hans hustru och nyfödde son försvinner från gården (och socknen?). Pehr Bengtsson var 61 år gammal och har varit gift två gånger. Gården övertogs av dottern Kerstin född redan 1714 och hennes make Sigfrid Andersson. Jag vet att Pehr Bengtsson blev änkling för andra gången 1742 och att han därefter gift sig med Ingiär Jaensdotter. Men de tycks inte ha gift sig i Hemmesjö.
Jag har inte funnit några uppgifter om Ingiär Jaensdotter och vet inget om hennes födelseort eller ålder. Hon gifter inte om sig och avlider inte i Hemmsjö. Bouppteckningar finns inte.  
I vilket fall är barnet Jaen Persson född julen 1750 i Hemmesjö sjögård en intressant kandidat som anfader för mig. Tacksam för hjälp.
Mvh/Paul