NULL Skriv ut sidan - Hemmesjö med Tegnaby

Anbytarforum

Titel: Hemmesjö med Tegnaby
Skrivet av: Fredrik Bensch skrivet 2014-08-29, 11:46
Hej alla,  
 
och tack för uppslag. När det gäller Peter Nilsson, så verkar det å ena sidan troligt att det är den person som föds 1750-09-03 i Risinge Kåragård. Jag antar i så fall att systern Catrina/Karin Nilsdotter(född 1752-05-07) är samma person som senare gifter sig med Nils Petersson, och återfinns under Åryds bruk på sidan 46 i husförhörslängden under 1770-talet? Å andra sidan kan jag inte se att Nils Olsson och Maja Anderdotter har några barn om man tittar under Risinge Kåragård i 1753-1759 års husförhör på sidan 222. Fast kanske att små barn har utelämnats, eller att det finns någon annan förklaring till varför de inte är upptagna i längden? Eller så har de avlidit dessförinnan?
 
Annicka Carlsdotter Werme borde vara född i Göteryd eftersom fadern förmodat arbetade där vid denna tid. Hon finns dock inte med i Göteryds födelsebok såvitt jag kan se. Finns det någon uppgift om när Carl Werme kom till Göteryd?
 
Jag har noterat Petter Bengtsson, och kommer följa honom lite noggrannare. Att han gifte sig i Nöbbele var en ny uppgift för mig. Kanske att både han och brodern Johan kommer därifrån från början? Tyvärr verkar det vara en lucka i födelseboken under perioden 1714-1731...
 
Vänligast
Fredrik