NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-23
Skrivet av: Christer Nede skrivet 2003-08-21, 13:41
Hej Olle !
Tack så mycket ! Det var lustigt att Du kom igen just nu, för jag hade i natt på Jönköpingssidaorna ( Järsnäs döda ) hittat Johan M och Kerstin L i Berghult )och tänkte just meddela Dig, nästan exakt samma saker.
Härvid kom också jag fram till Kerstins föräldrar i Laggarebo och kunde knyta ihop min gamla hypotes från HFL om att lilla Maja varit lillpiga hos mormor och morfar,som hade 8 barn mellan 1726 och 1741, varav ett tvillingpar. Lars och Brita anges f ö gifta ca 1725 i Haurida enl FS.
Här ser man lite av faran på FS. De har Lars Nilsson f 1696-12-10, fast dödsåren på honom och Nils M var rätt. De har även klämt till med Nils Mattssons okända fru f ca 1662 i Laggarebo och att detta par gifte sig ca 1691 i Haurida.
Vad gäller Johan Månsson så sa Järsnäs döda död 1784-11-07 59 år, varvid han bör vara f 1725 ( vilket avviker fr angivelsen i HFL precis som för Kerstin ) i Singesbo, Järsnäs.FS talar sen även om fadern Måns f ca 1700 och Fru Måns född ca 1703 och dessas vigsel ca 1724.Inte mycket men kanske lite att leta efter.
Jag får väl ta mig till biblioteket och kolla in Hauridaboken. Det verkar ju att vara intressant läsning. Uppenbarligen så har våra gamla släktingar haft affärer ihop ! Kul !
 
Hälsningar
Christer