NULL Skriv ut sidan - Haurida

Anbytarforum

Titel: Haurida
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2011-08-11, 22:02
Hej Marie,
Min genomgång av dopvittnen var endast till för att visa att man inte får någon hjälp/ingång till Haurida genom dem. Jag använder mig av dopvittnesanalys för att se om jag möjligen kan få någon koppling i ”nutid” - vilket ibland ger bra ingångar - innan jag söker i den förmodade födelseförsamlingen.  
Att Lars Persson är ”barnfödd” i Haurida är väl belagt. Även att hans mor Anna Gisslesdotter kommer därifrån. Mer än så finns f n inte att stå på - förutom en c:a tid för födelsen.
 
Eftersom namnet Gissle är extremt ovanligt i trakten har jag kollat mina excerpter av 1600-talets kyrkoräkenskaper för  Vireda (c:a 2000 individer) och Gränna ( c:a 3 700 individer). Namnet finns ej med. Vidare har jag kollat en av de få mantalslängderna som finns bevarade för Haurida under grevskapstiden 1658  - alltså fyra år innan Anna Gisslesdotter kan antas ungefärligen vara född. Namnet Gissle finns ej med.  
Det ovanliga namn som det talas om ovan i Gåremålen är Lydrick eller ibland trol Lydert. Per Lydricksson är troligen son till Lydrick i Skinnarbo som också nämns 1658. Det finns en diskussion där namnet förekommer .
Vänligen,
Olle