NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2013
Skrivet av: Sven Johnson skrivet 2013-08-08, 09:46
Hejsan,  
Mitt namn är Sven Johnson och jag är ny inom släktforskning.
Jag fick uppgifter från en kusin om min mors förfäder och jag har lagt in dem i ett släktträd. Min mor kom från Tornedalen och där fick jag kontakt med Birgitta Hansi som har gjort en massa forskning gällande just Tornedalen och jag fick tillgång till hennes resultat vilket hjälpte mig mycket.
 
Men på min fars sida har jag i stort sett inga uppgifter men jag ställde en fråga i Anbytarforum Törnsfall sn och  fick en första ledtråd.  
Min farfar hette Johan Gottfrid Jonsson f 5 jan 1874 Hatterbo i Hallingeberg, son till Jonas Peter Svensson f 26 sep 1845 Cammartorp i Hallingeberg och Anna Sofia Petersdotter f 25 okt 1550 Hatterbo Hallingeberg. Jonas Peter blev änkling och gifte om sig med Sara Wilhelmina Wid f f 3 maj 1851 i Stora Målen, Dynestad, Hallingeberg.  I stort sett alla dessa uppgifter fick från Anbytarforum Törnsfall.  
 
Jag har hittat en del uppgifter på min farmor Antoinetta Emilia Nilssons sida och även på min fars farmor Anna Sofia Petersdotters sida men jag har absolut inget på min fars farfars sida, varifrån släkten kom osv.  
Min far blev föräldralös när han var runt 15 år och det verkar som han inte hade mycket information om släkten. Han dog för drygt 30 år sedan och nu ångrar jag att jag inte var mer nyfiken och frågvis själv när han levde.  
 
Det som han visste eller trodde, var att det var en vallonsläkt som kom till Gotland runt 1800, en förfader skulle varit någon typ av advokat.
Men det var i stort sett allt.  
Jag har ju nu i dagarna funnit ut att min farfar hade fem halvsyskon och det är något som min far aldrig sa något om och det känns lite konstigt. Var det något han inte visste eller något han inte ville tala om?
 
Hursom helst, om någon har uppgifter om min fars farfar, Jonas Peter Svensson f 26 sep 1845 Cammartorp i Hallingeberg, och hans förfäder som kan hjälpa mig att komma vidare då vore jag mycket tacksam.  
 
Med vänliga hälsningar
Sven Johnson