NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2013
Skrivet av: Hannelotte Kindlund skrivet 2013-04-25, 15:38
Knut Månsson, borgmästare i Vimmerby och Västervik är en person som har intresserad mig ett tag nu. Kanske inte så mycket som ana, utan på grund av de felaktiga uppgifterna rörande hans födelseort som tycks ha gått runt sedan Sivers 1758 gav ut 'Västerviks historia'. Under senaste året har jag hittat två tingsmål, som till slut skapat klarhet rörande hans föräldrar.
 
1. Vid syneförrättning i Hallingeberg år 1706 visas ett dokument 'med sal. borgmästaren Knut Månssons egenhändiga annotation angående utjorden, som av närvarande igenkändes vara original, upprättade när han här varit häradsskrivare, vilken man ock därför, så väl som det att han i Hallingebergs församling av en länsman Måns i Dråpstad var barnfödd och bodde i församlingen och uppfödd i prästagården, förmodar hava kunnat haft om denna utjord  den bästa kunskapen..... För 60 år sedan, då sal. borgmästare Knut Månsson bodde i Kälkestad och var häradsskrivare....'  (Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kalmar län EVIIAABA:183 (1706-1706)Bild 1630).  
 
Detta mål bevisar entydigt, att Knut Månsson var son till länsman Måns Knutsson i Dråpstad, Hallingeborg.
 
Eftersom det i Hallingebergs gåvoregister finns angiven att Måns i Dråpstad gav en oxe efter sin förra hustru, är det rimligt att anta att han varit två gånger gift. Därför var det inte givet, att Måns efterleverska Brita också var Knut Månssons mor. Följande mål från Sevede hd skapar klarhet:
2. Vid HT den 2 november1665 i Sevede besvärade sig herr Esaias i Marstad, Södra Vi, om jord i Lillevi, Djursdala.' Honom till svars framsteg befallningsmannen Knut Månsson berättandes hurusom förbenämnde Marstrand skattehemman med des underliggande tolfting i Lillevi för  
detta samtligt är fallet hans moder med några hennes samsyskon till arvs.'  Tolftingen i Lillevi föll på moderns arvspart och Knuts styvfar herr Jonas i Hallingeberg har år 1645 sålt den utanför släkten till Björn Hansson i Lillevi. (Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kalmar län  
EVIIAAAE:22 (1660-1680) Bild 1430)
Titta man i 'fastighetsvolymen' för Kalmar län, ser man att utjorden i Lillevi tillhörde Marstad storgård i Djursdala, som 1596 köptes av Hans Eriksson.
 
Knuts mor bör således har hetat Brita Hansdotter. Hennes andra man, Jonas Trimolander, säljer denna utjord:  
Den 13 oktober 1645 i Sevede hd tingsskötte Nils Hindriksson i Hallersrum, fullmäktige åt vällärde herr Jon Trimolander, pastor i Hallingeberg, manhaftige Björn Hansson en utjord, som är 1/12 i bnd Lillevi, vilkem tolftedels jord hustru Brita, herr Jons hustru, efter sina föräldrar uppå den del hon i Marstad ärvt hade, och bekände herr Jon med sin skrivelse därför hava bekommit 16 lod vitt silver, som köpebrevet utvisar. Underskrivet av Jon Larsson i Orremåla och Börje Emundsson i Klocketorp och var samma tolfting h. Britas syskon i 40 år hembjuden (men de har varken velat köpa eller protesterat mot försäljningen). (Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kalmar län EVIIAAAE:5 (1643-1649) Bild 1960)  
 
Fadern Måns Knutsson avled omkring 1640 i Dråpstad, Hallingeberg. Han tycks ha varit en synnerligen förmögen man med hänsyn till alla gåvor han skänkt till kyrkan i Hallingeberg. Det finns emellertid inte någon hänvisning om varifrån han kom. Eftersom namnet Knut är sällsynt i Tjust, har jag funderat på om han var son till den Knut, som i slutet av 1500-talet levde i Storspånga i Hallingeberg. Enligt smålandshandl var han också ett år länsman.  
 
Morfadern Hans Eriksson i Marstad nämns bl a i ÄL 1571. Han torde ha avlidit omkring år 1600.  
 
Jag skulle vara glad, om det fanns några kommentarer till mina spekulationer.
 
Mvh/
Hannelotte Kindlund