NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 februari, 2008
Skrivet av: Mikael Rundberg skrivet 2007-12-26, 11:45
Hej
 
Jag har en ana vid namn Lars Nilsson, f 1763-03-26 i Kälkestad, Hallingeberg sn (Kalmar, Hallingeberg, CI:4 GID 48.22.65500) och d 1820-03-23 i Hörtingerum, Gladhammar sn (Kalmar, Gladhammar C:5, GID 36.22.56900). Lars föräldrar hette Nils Pehrsson och Catharina Larsdotter.
 
Jag har fått uppgifter (dock utan källhänvisning) på att fadern Nils ska vara identisk med sockenmannen Nils Persson i Kälkestad (f 1739 i Hallingeberg - Kalmar, Hallingeberg, AI:5 p 148, GID 48.5.8400), dock har jag inte lyckats belägga detta själv.
Ålder, namn och byn Kälkestad stämmer ju iofs väl överens. Tillika det faktum att Socken- och enkeman Nils Persson i Kälkestad... gifter sig 1780-12-26 med den 22 år yngre pigan Katarina Nilsdotter. Han har sålunda varit gift tidigare, och det skulle i så fall kunna vara med Catharina Larsdotter - min anas mor.
 
Men som sagt har jag inte lyckats belägga detta själv, så jag vore oerhört glad om någon kan antingen bekräfta eller dementera de uppgifter jag har fått.
 
Om det skulle vara så att det är sockenmannnen Nils Persson som avses, och som är Lars far, så är jag ju självklart oerhört intresserad av mer information om honom och första hustrun Catharina Larsdotter.
 
Stort tack på förhand.
 
Mvh
Mikael Rundberg