NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-20
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 2006-05-21, 12:46
Hej igen!
 
Det här med syskonbarn och hur det tolkas verkar mycket intressant. Ur domboken 1702, vt ?102: Olof Danielsson i Spånga kärade till sina syskonbarn Jonas Pärson i Hunsala och Måns Jönsson ibm. Wittnandes lösa nu i börden den ? jord i Spånga som han till ..
 
Här har jag tyvärr varit slarvig och inte skrivit av mer.
 
Jag har kommit över en del uppgifter ur Hunsala gårdsarkiv.
1684 10/5 Köpebrev. Botoll, Karin och Maria Persdotter säljer sina arvslotter i Hunsala gård till sin bror Jonas Persson. Vittnen: Erich i Smitterstad, Anders i Hunsala, Joen i Oxebo.
 
1681 19/6 Köpebrev. Anna Persdotter säljer sin arvedel i skattegården Hunsala, som hon ärvt efter sin far, till brodern Jonas i Hunsala. Vittnen: Samuel i Möltorp, Per Larsson i Möltorp, Lars i Uddetorp, Anders Knutsson i Hunsala och Johan i Brogetorp.
 
1686 24/9 Maria Persdotter säljer till sin broder Jonas i Hunsala sin av fader Peer Larsson ärvda del av Hunsala gård.
 
1687 10/5 Köpebrev. Bottil Persdotter och hennes man Anders Nilsson säljer till hennes bror Jonas i Hunsala sin arvslott efter fadern Pehr Larsson.
 
1691 20/3 Daniel Persson i Hunsala överlåter sin fjärdedel i Norra Hagen mot fyra såtar hö. Undertecknat av mottagaren Jonas Persson och givaren Daniel Persson, brodern.
 
1680 1/8 Arvsskifte mellan Jonas, Daniel, Anna, Maria, Botoll och Karin Persson/dotter i Hunsala.
 
1689 23/5 Jonas Persson och Daniel Persson i Hunsala delar enligt tingsrättens beslut, mellan bröderna, mellan sig, åker, äng, skog och mark.
 
1703 5/9 Hölls byte efter Daniel i Hunsala och ähr alt så summan som är kommit på barnens del 155 daler Kåp:mynt dät Lars Jansson hafwer sigh påtagit att betala på 3 åhrs tidh. Han hafwer nu stract betalt 155 daler ------ Erik Persson i Dröpsta, Jöns Persson i Hunsala.
 
Per Larsson, far till Jonas Persson, dör 1663 i Hunsala och begravs 15/7.
Jag har inte hittat nämn på Jonas Perssons moder. Kan det vara så enkelt att hon är en syster till Olof Danielsson? Det finns ju en son Daniel Persson i syskonskaran. (för övrigt min ana).
Men hur kommer då Måns Jönsson in i bilden? Han nämns ju också som syskonbarn.
 
Kan han vara son till en Jöns som är gift med ytterligare en syster till Olof Danielsson?
 
Alla förslag, tips, rättelser och hypoteser är välkomna.
 
Obs att Per Larsson i Hunsala och Per Larsson i Mjöltorp i tidigare inlägg ovan inte är samma person.