NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-20
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2006-05-16, 23:04
Hej Göran!
 
Med [akl] menar jag avkortningslängd, alltså en sorts mantalslängd (Kalmar läns mantalslängder kallas ju så, åtminstone exemplaren i Vadstena). akl är ju en hemmagjord förkortning (jag har inte sett den någon annanstans), jag borde naturligtvis ha förklarat både den och andra förkortningar (jag ska bättra mig...) Men kanske [avk.] eller [avk.l.] eller [avkort.] vore bättre? Vad tycker du, Göran, och ni andra? Eller borde man använda förkortningen [mtl] (= mantalslängd) här också, eftersom det strängt taget är en sådan?
 
Observera att mitt försök till tolkning av släktskapet mellan Gabriel Samuelsson och Per Larsson också är en hypotes, som inte på något sett är bevisad. Jag tycker dock att det finns en rad omständigheter som talar för min tolkning. Det är dem jag radar upp (1-6). Jag beklagar dock att jag kanske stövlade in med min tolkning lite väl bryskt. Det var inte alls min mening. Jag blev bara så ivrig, när jag insåg vad domboksfyndet ju gav för konsekvenser.
 
Hade jag inte sett vigselnotisen i Gladhammar, hade jag troligen gått på din linje, Göran. Den saknade inte fog för sig, även om jag kanske hade ställt mig lite frågande beträffande begreppet syskonebarn.
 
Men stämmer min hypotes, har vi ju löst problemet tillsammans. Jag hade inte kunnat dra mina slutsater utan ditt domboksfynd, och du hade inte dragit rätt slutsater utan min vigselboksobservation i Gladhammar (som jag gjorde helt nyligen, på landsarkivet i Vadstena). Där ser man vikten av samarbete. Fyra ögon ser alltid mera än två, för att inte tala om att tolv ögon ju ser mera än fyra.
 
Vi får försöka att knäcka flera gamla forskningsproblem framöver. Det finns ju några...
 
mvh Carl-Fredrik