NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-20
Skrivet av: Göran Svensson skrivet 2006-05-16, 22:19
Hejsan.
 
Intressanta rättelser och tillägg ang. släkten i Mjöltorp/Kälkestad (Tack Carl-Fredrik). Din tolkning av syskonebarn är rätt, tänkte inte så långt när jag skrev mitt inlägg. Dock hade jag inte koll på Samuels första giftermål, kul att det fanns bevarat i Gladhammars böcker.
En fråga ang. Olof Svensson, bonde och landbofogde i Samsvik, Gladhammars sn, nämnd 1636 [vb] och 1644 [akl], vad är (akl) för källa ?
 
En annan sak som jag hittat i domböckerna rör Per Larsson i Mjöltorp. På Tjust härads ting under åren 1686/1687 åsyftar han att börda in en del av Rumhult i Hjorted sn. Knut Nilsson i Rumhult, sålde sin gård till Hans Andersson på 1680-talet, men han var skyldig Per Larsson pengar för denna gårdsdel, som jag tolkar, skulle varit Per Larssons möderne arv.
Per Larsson klandrade Hans köp av Rumhult, och han menade sig vara närmre att lösa gården. Per skulle bevisa sin rätt till Rumhult, men målet kom inte tillbaka, vad jag har funnit, så antagligen kunde inte Per bevisa sina anspråk och tappade därför tvisten.
Mvh Göran.