NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-11
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 2006-03-27, 21:41
Hej Bengt Olov!
Tackar för det snabba svaret, då var det alltså som jag misstänkte. Jag blir hemskt nyfiken på vad som skrivs i domboken 1699. Det skulle vara roligt att få ta del av.
Kan nämna att min son härstammar från Margareta och Daniel, kanske även Gabriel, det är honom mina nästa fråga gäller.
Jag har en Nils Gabrielsson, bosatt i Udden, Hallingeberg. Han vigs i Hallingeberg 3 mars 1707 med Maria Jakobsdotter. Det nämns inte varifrån Nils kommer, Maria kommer från Masugnen.
Nils Gabrielsson dör i Udden 1719 och begravs 28 december. När en son till dem föds 1711 är en Samuel Gabrielsson dopvittne. Det står inte i notisen var denne Samuel är bosatt. Nils och Samuel är troliga bröder.
Den enda Samuel Gabrielsson jag hittar vid den här tiden är Samuel från Mjöltorp som gifter sig 1715-10-02 med Gunilla Eriksdotter i Fisksätter.
 
Denna Samuel torde vara son till Gabriel Samuelsson i Mjöltorp, men kanske inte född där.
1687-02-27 döps Gabriels son i Säby - Samuel. Dessutom föds i Säby Anna 1676, Elisabet 1682, och Maria 1684.
Anna vigs 1701 med en Nils Persson. Elisabet hittar jag inte gift. Maria gifter sig 1711 med Jon Jönsson i Kårby, Törnsfall.
1712 vigs Kerstin Gabrielsdotter i Mjöltorp med Johan Persson i Karlebo, Hjorted. Henne hittar jag inte i födelseboken. 1720 vigs Ingrid Gabrielsdotter i Mjöltorp med Henrik Bengtsson i Dynestad. Honom hittar jag heller inte född.
 
Visst skulle Nils Gabrielsson i Udden kunna vara syskon med de andra. Det som kan tala emot det är att Nils inte förekommer som dopvittne i någon av de andra familjerna. Men Samuel är ju som jag nämnde ovan vittne hos Nils. Att Nils inte finns i födelseboken behöver inget betyda. Kerstin och Ingrid gör ju som bekant inte det heller och de dyker senare upp när de gifter sig.
 
Hör av er om ni har lösningen på detta eller kanske har Nils Gabrielssons familj i antavlan.
 
Hälsningar Mats