NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-18
Skrivet av: Berit Berglund skrivet 2007-01-17, 22:05
Hej igen, jag tänkte själv också passa på att slänga ut en fråga. Jag tänkte nu försöka få tag i en man som har gäckat mig en tid och hoppas på att få lite hjälp.  
 
Mannen ifråga heter Olof Olofsson/Olsson Borgman/Bergman och var båtsman 293 under Håle. Bodde alltså på båtsmanstorpet men också i Hålegärde, Bua, Enedalen, lite varstans i Askum enligt sockenlängderna. Han lär vara född 1786. Han gifte sig 1814 i Svarteborg med Anna Jonsdotter från Svarteborg enl. Svarteborgs vigselbok, men var han själv föddes vet jag inte.
 
Enligt Siewert Pihls forskning ska han vara född 1786-01-01 i Bärfendal, men ingen Olof föddes där det datumet enligt Bärfendals födelsebok. Tre Olof föddes där 1786, varav två med far Olof. Siewert Pihl menar också att han ska ha dött i Bärfendal den 5 november 1856, 80 år 8 månader gammal. Det dog mycket riktigt en Olof vid det datumet i Bärfendal, men han hette Isaksson i efternamn, var gift med en annan kvinna, hade barn med andra namn och fick avsked som soldat ett annat år. Om födelsedatumet 1786 stämmer skulle min Olof ha varit 70 år 1856 och inte 80. Så jag utgår ifrån att det rör sig om en ihopblandning av personer här.  
 
Min fråga är alltså om någon har stött på denna Olof Olofsson/Olsson Borgman/Bergman i sin forskning och har hittat fler uppgifter om honom. Hans barn har jag full koll på, det är bara uppgifter om honom själv jag är intresserad av. Mycket tacksam för hjälp.