NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-07
Skrivet av: Jan Andersson skrivet 2003-06-11, 20:44
Soldaten Johan Gustav Rising gifte sig 18 år gammal som nybliven soldat i soldattorpet Lilla Rumma, Hallingeberg, med änkan Karin Persdotter ibidem. De fick 8 barn t.o.m. 1758. Möjligen hade Karin med sig två av dem från sitt tidigare äktenskap, eftersom jag inte hittat dessa i födelseboken efter 1744. (Lisken och Anna Cajsa.
 
Hustru Karin kallas i kommande husförhörslängder för Catharina Pehrsdotter. Husförhörslängderna upphör 1763 och återkommer inte förrän 1793.
 
I sista husförhörslängden innan uppehållet(1759-1763) finns familjen med, fortfarande under soldattorpet Lilla Rumma. Det finns dock inga husförhörsnoteringar om Johan Gustaf Rising, men om hans hustru finns noterat t.o.m. 1762. AI:1 sid 354. Gidnr. 48.1.36300.
 
Det verkar också som om det kommit en ny soldat vid namn Johan Rummel. Det saknas husförhörsnoteringar även för honom.
 
Jag kan inte hitta något mera om Johan Gustav Rising och hans familj. Jag har letat i dödböckerna  utan framgång, och jag har letat i vigselböckerna efter ett eventuellt omgifte för hustru Catharina Persdotter. Allt utan framgång.
 
Är det någon som vet något om Johan Gustav och Catharinas vidare öden?
 
Jag har heller inte lyckats lista ut Karin (Cathrina) Persdotters ursprung, eller vem hon var änka efter vid vigseln.
 
Tacksam för alla tips!
 
Själv härstammar jag från parets dotter Agneta Gustavsdotter, född 1752-11-20 i Lilla Rumma.
 
Hälsningar
Jan Andersson