NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-12
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2002-05-08, 21:32
Hej alla som forskar på Hallingeberg, Hjorted och framför allt: andra socknar i närheten.
 
Följande problem har gäckat mig i flera år, men jag har inte lyckats hitta lösningen.  
 
Bakgrund:
Hindrik Andersson, f 1690 5/5 i Rumhult, Hjorteds sn, d 1765 25/11 i Basebo (eller Wassebo), Hjorteds sn, gifte sig 1712 29/9 i Hallingeberg med Brita Jönsdotter, f 1694 (dp 29/7) i Smitterstad, Hallingebergs sn, d 1780 18/4. Hon var dotter till Jöns Eriksson, bonde (åtminstone brukare) i Smitterstad, Hallingebergs sn, bel. 1694-95, som i sin tur var son till bonden och nämndemannen Erik Andersson i Smitterstad, död 1712 (bg 4/5), och dennes första hustru Brita Månsdotter från Rispetorp, d 1668 (bg 12/4) (gifta i Hallingeberg 1664 6/11)
 
Nu är mina frågor:
 
1. Var, när, och med vem gifter sig Jöns Eriksson (ca 1692/93)? Jag har gått igenom flera socknar i närheten utan resultat.
 
2. Varför, och vart försvinner Jöns Eriksson ur alla Hallingebergsbaserade handlingar ca 1696/97? Blir han soldat, och dör i kriget, eller flyttar han till en annan socken (hustruns??), och i så fall vilken? Det finns inget spår av honom vare sig i mantalslängder (för Smitterstad) eller i Hallingebergs kyrkbok efter 1695.
 
3. Var och när dör han, och var och när dör hans till namnet okända hustru?
 
4. Gifter hon om sig, och i så fall med vem?
 
5. Får Jöns och/eller hans hustru några flera barn än Brita?
 
6. Varför bor dottern Brita i Smitterstad vid vigseln med Hindrik Andersson? Växer hon upp hos farfadern och dennes tredje hustru Ingeborg Andersdotter?
 
Har någon stött på Jöns Eriksson och/eller hans hustru i några källor? Alla uppslag och ledtrådar är intressanta. Kan någon lösa detta mysterium, vore jag oändligt tacksam.
 
Eller har kanske Sam (eller någon annan) datalistor, där det framgår vilka Jöns Eriksson som gifter sig, resp. dör inom några mils radie från Hallingeberg och Hjorted. Även uppgifter om misstänkta dopvittnen är av stort intresse.