NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 december, 2012
Skrivet av: Lisbeth Markoff skrivet 2012-10-12, 18:42
Hej! Har också detta par i min mans anor. Jag visste inte att Måns fanns i Skatelöv. Spännande med ny församling. Tack! Lite tankar: Jag hittar inte honom som född i Skatelöv. Troligen övertog han sitt soldatnamn, men där finns också två st gästgivare, troligen bröder, som heter Törneqvist/ Törnqvist, nämligen Axel och Fabian i Gottåsa. De är gifta med systrar, Axel med Helena Kiempf, senare med Catharina Kiempf och Fabian med Elsa Kiempf.(Där finns även en Ebba och Cajsa Kiempf)
I kanten på husförhörslängden AI:1 står: 1762 i Malmö (Måns?), hustru i Sunnerbo härad? med beskrivning sägas föra ett oskickeligt levom. (jag tolkar texten så, men kolla så jag inte har fel). Kan Måns blivit utestängd från släkten om han gift sig med en sådan hustru??
 
Om man tittar på olika Lars med militär anknytning i Skatelöv, så får förlovade soldaten Lars Persson och Kirstin Persdotter ett barn 1724. Var blev de sedan av?
Fältväbel Lars Boring och Maria Helena Gumelia får ett barn 1731 men denna familjen kanske är för fin. Så finns det några vanliga Lars. De flesta får bara ett barn sedan försvinner de någon annanstans. Det verkar som in- och utflyttningen är ganska stor i församlingen.
mvh Lisbeth