NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 april, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 april, 2009
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2008-12-20, 17:13
Hej Petter.
 
Eventuellt kan det ju vara så att Peter återtog namnet Wahlgren. Hur kan man ta reda på om han gjorde det ? Att ha ett namn så förr i flera generationer är ju rätt ovanligt. Dessa Wahlgren berättade aldrig min farmor något om, men däremot en del om Mellbergarna. Antagligen visste inte hon heller något om dessa, hon dog 1992. Själv har jag alltid trott att Wahlgren var ett smedsnamn, i och med att Gustafva Wahlgren, kyrkotogs ( ej vigd med ) av Johannes Mellberg som var av smedssläkt. Så verkar det som att det är soldater som bär detta namn. Har tyvärr aldrig forskat på dessa Wahlgren medan Mellberg är mycket forskat på. När jag såg eran diskussion så tänkte jag att det kunde finnas något samband och gemensamma anor.
 
Så då finns Anders Wahlgren boende i Holmseryd, hittade även honom efter din anvisning i soldatregistret:
 
Aktnummer: KR-06-0715-1784
Hök, Anders  [Persson]  
 
  Född:  1755  
   
  Regemente:  Kronobergs regemente  
  Kompani:  SÖDRA SUNNERBO  
  Socken:  Göteryd  
  Rote:  Holmseryd  
 
Tack för att du hittade Peter och hans syskon. Sven som nämns i Brogårds bok här ovan, ska vara född 1790 och även han en bror till Peter. Men det kanske inte stämmer att Sven var bror till Peter ( då uppgifterna är andrahandsuppgifter )? Jag har lånat boken en gång för längesedan, men det var bara denna Svens son Andreas som artikeln handlade om och man kom ingenstans med släkten, det nämndes inget om den.  
 
Ja, detta verkar spännande. Tyvärr har jag inte tillgång till Göteryds böcker längre. Har tyckt att Göteryds böcker är lite svårlästa.  
 
Du är inte ett dugg tjatig, utan det är bara bra att få veta rätt stavning.
 
mvh
Carina
 
(Meddelandet ändrat av jensen den 20 december, 2008)