NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 april, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 april, 2009
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2008-12-20, 14:31
Ja, kanske är vi släkt på långt håll. Gustafva Wahlgren f. 1814 är min farmors farfars mor.
 
Jag har tittat lite på äldre inlägg här under socknar Göteryd och vad jag kunde se där så verkar Gustafva heter Petersdotter som patronymikon och sedan Wahlgren i efternamn. Hennes far ska heta Peter Andersson och nennes mor vet jag inte vad hon heter.
 
Så här skrevs det den 28 nov 2006 kl 23:17, här under Göteryd, Gustava Vahlgrens far Peter Vahlgren hade en bror Sven f. 1790 d.1858 blev soldat Sven Värja omtalad i Tore Brogårds bok Så levde vi då Svens son Andreas Värja bodde i en koja på Värjamyren belägen mellan Göteryd o.Hallaryd han skulle bott där vid julastormen 1902.  
 
Läser man vidare så ska denna Peter Vahlgren ha en far som heter Anders Persson Höök f. 1758 och gift 20/11 1781 med Ingjerd Månsdotter på torpet Åmot. Anders Persson Höök ska ha varit soldat.
 
Jag blir lite vill bland dessa namn men har summerat det till att Gustafva Wahlgren har en fader Peter Vahlgren och denna Peter har en bror Sven f. 1790, som omnämns i Brogårds bok och då skulle både Peter ( födelseår okänt för mig ) och Sven f. 1790 vara barn till Anders Persson Höök. Och denna Anders Persson Höök skulle vara identisk med Anders Persson Wahlgren. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Kierstin Truetsdotter kanske då är vår gemensamma anmoder.