NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-17
Skrivet av: Lena Lassen skrivet 2006-03-18, 20:00
Hej Torsten!
Fantastiskt att du är ägare till detta torp.
Varje sommar brukar jag åka en sväng till Göteryd och besöka kyrkan och de gravar som finns kvar av mina anor. Nu skall jag äen besöka Arveka.
Jag har fortsatt forska på soldat Wikman och denna familj och även hittat Elin som jag efterlyste. Hon hade tre utomäktenskapliga barn och avled 16-4-1862 då boende på Torpet Grönadal.
Carl Wekman stod först som Carl Stenberg, i soldatrullan stod han som Carl Mårtensson Wekman och i hans bouppteckning skrevs han som Carl Wekman Månsson så det blir ett evigt arbete att försöka finna hans föräldrar.
I hans bouppteckning fanns endast 3 överlevande barn, varav Elin var ett, men där stod att hon var omyndig och hennes rätt företräddes av en en Olof Månsson i Arveka. Jag skall fortsätta forska i denna familj. Elins mor Ingeborg Nilsdotter avled 9-12-1790 tillsammans med två av barnen i en giftig sjukdom.
Ännu en soldat uppenbarades för mig i familjen, en halvbror till Elin, Henrik f.1792, blev soldat Henrik Sax, soldat 13 i Bårshult.
Som du förstår får jag mycket att forska i framöver och jag ser med spänning emot Hembygdsföreningens arbete med soldaterna.
MVH Lena