NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-19
Skrivet av: Cecilia Månsson skrivet 2004-10-17, 14:28
Hej igen,
 
Problem.. överallt. Nu har jag jagat faddrar i en halv dag och så blir det inte riktigt rätt ändå.
 
Någon som känner igen följande personer:  
 
JÖNS Persson, döpt enligt födelsenotis 14 mars 1731 i Brokhult, föräldrar Per och Kerstin. I födelseboken 1731 sid 336/GID 827.24.29000.  
Gift i Forryd med Anna Larsdotter.  
 
Jag hade tänkt mig att hans föräldrar skulle heta PER och KARIN, först boende i Romarehylte, sedan Skateboda och till slut Juddhult. Jag har fått det till att de gifte sig 1725 när Karin bara var 17 år. Första barnet Jon föds i Romarehylte 1727, därefter har jag en lucka till Gunnil 1734 i Skateboda. Jag kan ha fått detta fullständigt om bakfoten så om någon kunde säga att jag har rätt eller fel för mig vore det toppen.
 
Den Jöns jag undrar över förekommer som fadder på ett flertal ställen bland Per och Karins barn, likaså hans hustru Anna, dessutom är h.Karin i Juddhult dopvittne flera gånger när hans egna barn döps. Så jag tänkte, aha, en lucka bland Per och Karins barn mellan 1727 och 1734, perfekt, Jöns ska in där. Så det passar inte alls min teori att han ska vara född i Brokhult och att modern heter Kerstin och inte Karin.  
 
Så om nu inte prästen var ute och cyklade helt, så måste det finnas en annan kontakt på något sätt. Kan hans moder Kerstin vara en syster till Karin?
 
Hjälp!
 
MVH
 
Cecilia Månsson