NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22.1.2003

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22.1.2003
Skrivet av: Hans Tåhlin skrivet 2002-08-27, 09:12
Hej Ola och tack för din information (jag beklagar, att jag läst ditt namn fel tidigare och kallat dig Ole)!
 
Den uppgift jag har om Häradsskrivare Bengt Nilssons giftermål har hittats av en tjänsteman vid Vadstena Landsarkiv i just Kyrkoräkenskaperna - tyvärr tycks det dock inte där anges vederbörandes bostadsort eller data om hustrun.
 
Jag har sökt ivrigt efter matriklar med häradsskrivare från denna tid men inte kunnat hitta några för just denna yrkeskategori för tiden före 1729. Går man upp ett steg i hierarkin till kronofogdar finns ju J.A.Almquists verk om Frälsegodsen i Sverige under stormaktstiden att tillgå - men där återfinns alltså inte några uppgifter om häradsskrivare. I Landsboken tillhörande Länsräkenskaperna för Kronobergs län för år 1686 finns Bengt Nilsson Fattberg upptagen som häradsskrivare i Sunnerbo härad men utan angivande av bostadsort. Kring 1690 återfinns Bengt i Ternhults by i Traryds socken, vilken då var en annexförsamling till Göteryd, och det kan möjligen vara så, att han bodde i Ternhult redan på 1680-talet. Så småningom etablerade han sig som gästgivare i Traryd, där han dog 1713.
 
Kanske du Ola har några kommentarer till allt detta.